Turun Isännöintikeskuksen uudeksi isännöitsijäksi Jari Laine

”On kiva nähdä hallituksen kanssa tehdyn yhteistyön jälki vaikka isomman urakan jälkeen.  Onnistuneen remontin jälkeen kiinteistö on kunnossa sekä asuntojen arvo ja asukkaiden viihtyvyys on parantunut. Arvostan myös sujuvaa yhteistyötä taloyhtiön muiden palvelutuottajien, kuten huoltoyhtiön ja siivouspalvelun kanssa. Remontit ovat merkittäviä tapahtumia taloyhtiölle, mutta sujuva arki on yhtä tärkeää”, kertoo syyskuun alussa Turun Isännöintikeskuksen isännöitsijänä aloittanut Jari Laine, IAT, isännöitsijän työn parhaista hetkistä.

Jari siirtyi Isännöintikeskukseen toisesta isännöintiyrityksestä. ”Turun Isännöintikeskuksessa vetosi aito paikallisuus. Turkulainen yritys, jossa hoidetaan paikallisia taloyhtiöitä.”

Ennen Turun Isännöintikeskusta Jarilla on parisen vuotta taustaa isännöitsijänä. Sitä ennen hän teki pitkän uran eläkevakuutusyhtiössä asiakasvastuullisena päällikkönä, kunnes työntekijöitä vähennettiin. ”Aamukahvilla tuumiskelin, mikä voisi olla kiinnostavaa seuraavaksi. Mietin monipuolista työtä, joka ei olisi tiukasti aikaan ja paikkaan sidottua. Olin jo aiemmin ollut monta vuotta oman toimen ohella parin pienen taloyhtiön isännöitsijänä. Päätin hakeutua kouluttautumaan isännöitsijäksi”, Jari kertoo muutaman vuoden takaisesta lähdöstään isännöintialalle.

”Pian koulutuksen alettua tarjottiin töitä yhdestä isännöintiyrityksestä ja suoritin sen jälkeen Isännöinnin ammattitutkinnon (IAT) työn ohessa. Koulutuksen tärkeintä antia oli, että sai laajan kokonaiskuvan isännöitsijän työstä. Isännöitsijän työ on monipuolinen sekoitus taloushallintoa, suunnittelua ja käytännön toteutusta”, kansantaloustiedettä aiemmin opiskellut Jari jatkaa.

Aiemmassa työssä eläkevakuutusyhtiössä tärkeintä oli aina löytää käytettävissä olevasta repertuaarista juuri ne parhaat palvelut asiakkaalle. Se on tärkeää myös isännöitsijän työssä. ”On tärkeää tuntea taloyhtiö hyvin ja ymmärtää eri vaihtoehtojen edut juuri sille taloyhtiölle. Pohjana voidaan käyttää esimerkiksi asukaskyselyä, josta saadaan hyvä käsitys osakkaiden ja asukkaiden toiveista. Sitten pohditaan vaihtoehdoista, mitä on taloudellisesti mahdollista toteuttaa”, Jari avaa.

Jari korostaa myös avoimen viestinnän merkitystä yhteistyössä hallitusten kanssa: ”On tärkeää, että molemmilla osapuolilla on selkeä käsitys siitä, mitä isännöitsijän työhön kuuluu. Kaikenlainen avoimuus ja läpinäkyvyys hallituksen suuntaan edesauttaa tätä.”

Jari kuvailee itseään palvelualttiiksi isännöitsijäksi. Hänen persoonansa nousikin yhdeksi valintakriteeriksi, kun Isännöintikeskus kävi läpi monia hyviä hakijoita. ”Jarissa on sopiva yhdistelmä asia- ja ihmiskeskeisyyttä. Hän arvostaa sekä asiakkaita että kollegoita. Ajattelin, että hänestä tulisi varmasti mukava työkaveri”, kertoo henkilöstöpäällikkö Maaru Seikola. Mukava työkaveri on varmasti myös mukava isännöitsijä.